چرا جشنواره موسیقی فجر تعطیل نشد؟/ پیشنهادهای مهم چند موزیسین
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۰۴۰۶
نشست هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل دفتر موسیقی این مجموعه برگزار شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، نشست هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نشست حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و مرتضی امیری اسفندقه، بهداد بابایی، محمدرضا چراغعلی، احسان ذبیحی فر، امیرعباس ستایشگر، کارن کیهانی، محمدعلی مرآتی و امین هنرمند، اعضای هیات انتخاب گروهها و آثار جشنواره حضور داشتند.
انتقاد معاون هنری ارشاد از ارائه و بیان هنر در شرایط فعلی
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در این نشست گفت: متأسفانه تصویری که از هنر ارائه و بیان می شود، تصویری است که با اصل و واقعیت مطابقت نداشته و تصویر ناقص و غیرواقعی از هنر است، در حالی که اصل منظر هنر بسیار گستردهتر و جذاب تر است. ما کمتر توانستهایم خودمان را در این آینه بیدروغ و دریغ هنر تماشا کنیم بنابراین ضرورت دارد که تصویر واقعی از هنر در کشور ارائه شود.
حسینی افزود: وضع امروز هنر ایران از جهاتی خوب است و از جهاتی، نقصانهایی دارد. در قیاس با قسمتهای منابع هنر، نقصها بیشتر دیده میشود. این در حالی است که سرعت رشد منابع انسانی هنر در ایران قابل توجه است. به طوری که در حال حاضر بیش از ۲۵۰هزار نفر در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل هنر در مقاطع مختلف هستند. البته طبق آخرین بررسیها حدود شش هزار آموزشگاه آزاد هنری فعالیت دارند که فقط در حوزه موسیقی، بیش از دو هزار آموزشگاه در حال تدریس موسیقی هستند. در مجموع این آموزشگاهها، نیم میلیون نفر در حال آشنایی با هنر در سطوح مختلف هستند که با احتساب خانواده های این هنرجویان جمعیت قابل توجهی در ارتباط تنگاتنگ با هنر قرار دارند.
وی بیان کرد: به این تناسب، رویدادهایی برای هنر طراحی شده است که گاهی اوقات، این رویدادها بسیار مناسب بوده، گاهی خوب بوده و گاهی متوسط بوده و گاهی کارکرد مناسب را نداشته است. امروز بیش از حدود ۲۶۰جشنواره در حوزههای مختلف هنر با حمایت معاونت هنری در حال برگزاری است. بعضی از این جشنوارهها میتواند برگزار نشود و بیشتر فرصتسوزی است. برخی از این جشنوارهها نیز بسیار ارزشمند و متفاوت است و بعضی دیگر میتواند و باید تبدیل به یک برند خاص ملی و بینالمللی شود. به عنوان مثال در حوزه موسیقی، جشنواره موسیقی «جوان»، جشنوارهای فوقالعاده اثرگذار و متفاوت است.اما به اندازه امتیاز و مختصاتی که داراست، شایسته است معرفی آن در سطح ملی با شور بیشتری انجام شود.
شرط ارتقای جشنواره موسیقی فجر در تقویم رویدادهای بین المللی
معاون امور هنری درباره جشنواره های هنری فجر گفت: بعضی از جشنوارههای فجر مانند جشنواره تئاتر فجر توانستهاند جای خود را در عرصه ملی یا بین المللی پیدا کنند. جشنواره موسیقی فجر نیز از رویدادهای باسابقه و مهم در عرصه ملی است که اگر با تعامل و تأمل، کیفیت این رویداد ارتقا یابد دور و دیر نخواهد بود که این جشنواره نیز بتواند در سطح بینالمللی، وجود و حضور تأثیرگذار خود را بهتر و بیشتر اعلام کند، کما اینکه در منطقه نیز بهویژه در سالهای اخیر، تعداد جشنوارههای موسیقی تحت عنوان «موسیقی مقام» که می تواند مترادف حوزه «موسیقی اصیل» در نظر گرفته شود، کم نیست.
حسینی با تاکید بر تعامل انسانی و حضور هنرمندان در جشنواره ها گفت: گاهی ممکن است جشنوارهای از نظر منابع مالی، فوقالعاده سرشار باشد اما اینکه چقدر بستر تعامل هنرمندان را فراهم کند و موجب رشد استعدادهایی شود که در این جشنواره همراهی میکنند، اتفاقی نیست که فقط با بودجه قابل تمهید باشد، بلکه ناگزیر سرشار بودن فضای انسانی در کنار همدیگر میتواند تعیین کننده باشد. خوشبختانه کشور ما از سرمایه منابع انسانی هنر برخوردار است و به آن مباهات میکنیم، بنابراین با همراهی هنرمندان می توان سال به سال جشنواره موسیقی فجر را به اعتباری رساند که شایسته موسقی کشور است.
وی افزود: در این شرایط کرونایی گزینههای مختلفی درباره جشنواره ها مطرح بود و پرسش نخست این بود که جشنوارهها باید برگزار شوند یا خیر؟ بر اساس نظام ارزیابی جشنوارهها، جشنوارههای کماثرتر برگزار نشدند. اما در ازای این توقف در رویدادها جریانی برای تولید آثار در آن رشته هنری طراحی و حمایت از آثار تولید محور قرار گرفت. از سوی دیگر تعطیلی یا مسکوت ماندن بعضی از جشنوارههای اثرگذار میتوانست آسیبهای کلانتری داشته باشد. برای برگزاری جشنواره های فجر چند طرح با توجه به شرایط شیوع کرونا در زمان برگزاری پیش بینی و برنامه ریزی شد، تا برگزاری جشنواره های فجر با توجه به پیشینه و استمرار آنها، تداوم یابد. تجربه هایی که در شرایط کرونا برای برگزاری رویدادها به دست آمده است برای جشنواره های فجر به کار گرفته می شود.
بخش رقابتی و جایزه باربد در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی در این نشست گفت: هیات انتخاب آثار و گروهها، در یک بخش گروهها را برای اجرا در جشنواره انتخاب می کنند. در این بخش تعدادی از گروهها از طریق فراخوان انتخاب می شوند و گروههایی نیز با دعوت و تایید هیات انتخاب در جشنواره اجرا می کنند. در شورای سیاستگذاری جشنواره مصوب شد که جشنواره بخش رقابتی داشته باشد. بنابراین هیات انتخاب در این دوره در بخش رقابتی آلبوم های سال های ۹۷ و ۹۸ را بررسی و برگزیدگان را در بخش های مختلف انتخاب و جایزه باربد را به هنرمندان و آثار برگزیده اهدا می کند.
دلایل پذیرش دبیری جشنواره سی و ششم از زبان حسن ریاحی
حسن ریاحی، دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با قدردانی از شورای سیاستگذاری و هیات انتخاب جشنواره گفت: در این شرایط باید کمک و حرکتی بین هنرمندان جوان ایجاد کرد به همین دلیل دبیری جشنواره را پذیرفتم و کار را شروع کردم. امروز خوشحالم که تعداد شرکتکنندگان قابل توجه است و آثار از لحاظ کیفیت نیز بهتر شدهاند.
ریاحی با تاکید بر ایجاد زمینه هایی برای استعدادهای موسیقی گفت: ما جوانان را در جشنواره ها تشویق میکنیم و به آنان جایزه می دهیم اما وقتی جشنواره تمام شد، آنها را رها میکنیم. بنا بر تجربهای که چند سال پیش در صدا و سیما داشتم، معتقدم باید انجمن موسیقی جوان یا نهادی برای استعدادهای جوان موسیقی تشکیل شود تا بتوان زمینه فعالیت استعدادها را فراهم کرد. همین مسائل باعث میشود حرکت لازم ایجاد و اثر تولید شود. باید در این باره فکر کرد. اگر چنین فضایی شکل بگیرد، عاقبت جشنوارهها نیز خیر خواهد بود.
پیشنهاد یک موزیسین به دفتر موسیقی وزارت ارشاد
احسان ذبیحیفر در این نشست گفت: ضرورت دارد جریانی شکل بگیرد تا ژانربندیهای موسیقی کمی دقیقتر و مشخصتر شود، بهویژه برای موزیسینهایی که کار میکنند تا خودشان بدانند اثری که منتشر میکنند در کدام ژانر قرار میگیرد، یا وقتی در جشنوارههای مختلف شرکت میکنند، وضعیت معلوم باشد. پیشنهاد می کنم دفتر موسیقی، موضوع را مدیریت کند و جمعی از دانشگاهیان، موزیسینها و متخصصان برای بررسی و مطالعه درباره ژانرها تشکیل شود. این کار زمینههایی ایجاد می کند تا مخاطبان موسیقی نیز بیشتر و دقیق تر با دسته بندی های موسیقی آشنا شوند.
گزارش عضو ستاد برگزاری درباره بخش رقابتی
امیرعباس ستایشگر تهیه کننده و عضو ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر نیز با اشاره به آمار جشنواره گفت: با توجه به توقف دو ساله جایزه باربد استقبال هنرمندان در بخش رقابتی قابل توجه است و ۱۴۸ آلبوم برای داورای ارائه شد که بیشترین آمار مربوط به حوزه موسیقی دستگاهی با کلام است.
وی ادامه داد: در بخش غیررقابتی نیز ۱۰۱ گروه در سامانه و از طریق فراخوان برای حضور در جشنواره ثبت نام کردند، اما تعدادی از گروهها به دلایلی مانند شیوع کرونا نتوانستند تمرین جمعی داشته باشند یا به زمانبندی ستاد جشنواره نرسیدند. در نهایت ۶۱ گروه ثبت نامی در فراخوان بررسی شد. امسال با توجه به برگزاری جایزه باربد و همچنین شیوع کرونا جدول اجراهای جشنواره کوچکتر است.
ضرورت بررسی تک آهنگ ها در بخش رقابتی جشنواره آینده
محمدرضا چراغعلی در ادامه نشست گفت: مرزبندی بین موسیقیها دچار تغییرات زیادی شده و نیاز است عناوین جدیدتری پیدا شود یا محدودتر شود. در حال حاضر تمام ژانرهای مختلف موسیقی در حال تعامل با یکدیگر هستند. ما قانون کپیرایت نداریم و فروش فیزیکی آثار در زمینه موسیقی پاپ و تلفیقی به شدت محدود شده و عملاً ناشران و تولیدکنندگان و خود هنرمندان، این نیاز را احساس نمیکنند که اثرشان را به صورت فیزیکی عرضه کنند. خیلی از کارهایی که دو سال گذشته در موسیقی تلفیقی و پاپ ارائه شده به صوت تک اهنگ بوده که در فضای مجازی منتشر شده و ثبت نشده است. این آثار از دید جشنواره جا ماندهاند و جشنواره فقط به آلبومهایی که منتشر شده اند اکتفا کرده است. امسال تعداد آلبوم ها در بخش موسیقی پاپ و تلفیقی کم بود که یکی از دلایل، انتشار آثار به صورت تک آهنگ است. به همین منظور پیشنهاد می شود برای جشنواره سال آینده، فکری اساسی در حوزه تک آهنگ ها شود، چرا که مدیای عرضه موسیقی تغییر کرده است.
وی بیان کرد: فکر میکنم برای سال آینده باید این نکته لحاظ شود و همچنین موسیقی های سریال ها و فیلم های سینمایی و موسیقی که مردم گوش می کنند و پرمخاطب هستند، رصد شود.
توجه جشنواره فجر به موسیقی ردیف دستگاهی
محمدعلی مرآتی با تاکید بر توجه حوزه موسیقی دستگاهی گفت: در جشنواره فجر از ابتدا تا به امروز، در بخش موسیقی دستگاهی، تا حدودی از حوزهای که موسیقی دستگاهی درون آن قرار دارد، غافل شده ایم. ما با حوزهای به اسم «ایرانی، عربی، تُرکی» مواجه هستیم، یعنی از «مقام» اویغورها و شش «مقام» در ماوراءالنهر تا «دستگاه» در ایران، «دستگاه» و «مُقام» در آذربایجان تا «موقام» تُرکها. غفلت جشنواره فجر به این دلیل است که همیشه خلأیی وجود داشته و اصلاً با این حوزهها ارتباطی برقرار نکرده است.
وی افزود: ایران، طبق آنچه افراد فعال در حوزه (ایرانی، عربی، تُرکی) میگویند، کشوری است که تا قرن دهم هجری خاستگاه این موسیقی است. این موضوع بسیار مهم است. جشنواره میتواند در همه زمینهها بهویژه بخش پژوهشی فعالتر عمل کند. فکر میکنم مهمترین وظیفه جشنواره موسیقی «فجر»، بحثهای هویتی بوده و باید تحلیل تاریخ و تاریخنگری صورت بگیرد. در بخش پژوهش هم باید به بخش خاورمیانه، به دلیل تحریف تاریخ، نگاه خیلی ویژهای کرد.
لطفا نگاه تخصصی را فراموش نکنید!
امین هنرمند مدرس ، آهنگساز و یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره سی و ششم موسیقی فجر نیز دراین نشست گفت: در رشتههای خاصی مثل موسیقی کلاسیک باید عرضه و تقاضا را در نظر گرفت بویژه با توجه به اینکه در چند ماه گذشته، مقوله نشر تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است، مخاطب این نوع موسیقی و مجال عرضه موسیقی کلاسیک محدود است. البته بحث حمایت همیشه مطرح است. بسیاری این موضوع را همیشه متوجه دولت و منابع دولتی میدانند، در صورتی که در خارج از کشور نهادهای خصوصی در تقویت موسیقی، نقش زیادی دارند. اما مدیریت این موضوع میتواند توسط نهادهای دولتی انجام شود. اینکه چگونه از افرادی که علاقهمند به هزینهکردن در موسیقی هستند، استفاده شود. میتوان این افراد را جذب کرد تا هم از حمایت دولتی و هم حمایت خصوصی افراد برخوردار بود.
وی افزود: موضوع تخصصی شدن و جداسازی تخصص ها در موسیقی بسیار مهم است و باید در تمام نهادهای دولتی، غیر دولتی، شوراهای سیاستگذاری و شوراهای مدیریت ارکستر نهادینه شود. در موسیقی نیز درست مثل رشته پزشکی، رشتههای کاملاً متفاوت و تخصصی وجود دارد. باید این نگاه تخصصی همهجا مورد توجه باشد. البته تصور میکنم باید در فراخوان سال آینده، تفکیکشدهتر در ارتباط با آهنگسازی و نوازندگی در هر رشته موضوع مشخص شود.
روایت عضو هیات انتخاب از یک نقطه ضعف مهم
کارن کیهانی آهنگساز و عضو دیگر هیات انتخاب جشنواره با اشاره به حضور جوانان در جشنواره گفت: امسال حضور قابل توجه جوانان نخبه و دانشگاهیان را در جشنواره شاهد هستیم و تعاملی با دانشگاهها برقرار شد.
کیهانی ادامه داد: موضوعی که نقطه ضعف محسوب میشود، بحث ژانربندی است. در موسیقی کلاسیک اروپایی، طبیعتاً هر چه به امروز نزدیکتر میشویم، ژانرها و مکاتب بیشتر میشوند و توصیفهای دقیقتری نسبت به مکاتب صورت میگیرد، در صورتی که در موسیقی دستگاهی گویا مجبور شدهایم از یک سری اسامی استفاده کنیم، مثلاً موسیقی ارکسترال دستگاهی یا موسیقی معاصر دستگاهی. مرزبندیها در این نامها مشخص نیست و این موضوع به کار نظری نیاز دارد. همچنین درباره عنوان موسیقی تلفیقی نیز لازم است که فکر و گفتگو شود چون در بسیاری از این نوع موسیقی که عنوان تلفیقی به آن داده می شود، تلفیقی صورت نگرفته است.
ژانر بندی را می توانیم از همین دوره آغاز کنیم
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی گفت: موضوع ژانربندی را که مد نظر همه دوستان است می توان در همین جشنواره امسال، دستمایه گفتوگوی استادان و نخبگان قرداد و برای اجرایی شدن آن کارهایی را آغاز کرد. البته این فرآیند می بایست با مشارکت استادان و هنرمندان و متخصصان این موضوع بررسی و گفتگو شود.
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در پایان نشست گفت: فرهنگ ایرانی، میتواند نه صرفا در موسیقی بلکه برای جهان معاصر هنر مورد توجه باشد و در این زمینه پُرکاری کشورهای دیگر در کنار کمکاریهای ما هم مورد نظر است. ما بیشتر درگیر رفع مشکلات و مقتضیات روزانه در امر هنر شدهایم، بهجای اینکه برنامهریزی کلان میانمدت و بلندمدت انجام دهیم. اگر ابتلای تنگناهای مالی را تجربه میکنیم و امیدواریم که موقت باشد، همافزایی توانهای انسانی میتواند بسیار کمک کند تا قدمهایی برداریم. این موارد و مسایلی که درباره ژانربندی در موسیقی مطرح شد با کمک شما دوستان و هنرمندان که تخصص و شناخت دارید پیگیری می شود.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر مدیرکل دفتر موسیقی معاون امور هنری جشنواره های فجر موسیقی دستگاهی نشست گفت هیات انتخاب جایزه باربد حوزه موسیقی بخش رقابتی جشنواره ها بین المللی قابل توجه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۰۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیشنهادهای اصناف برای تدوین بخشنامه تبصره ماده ۱۰۰
به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام اتاق اصناف ایران، با توجه به انتشار پیشنویس بخشنامه «مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۲ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم و تهیه اظهارنامه مالیاتی پیشفرض برای برخی مودیان گروههای دوم و سوم آئیننامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم» در تارنمای سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف ایران با ارسال نامهای به این سازمان نظرات خود را درباره بخشنامه فوق اعلام کرد.
بر این اساس حذف عبارت «و فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری میشود» در جز (۱) بند الف و حذف جز (۳-۱-) بند الف؛ عدم احتساب مالیات سابقه؛ لزوم اعلام نحوه محاسبه مالیات به مؤدی؛ پالایش تراکنشهای غیرمرتبط (مشاغل واسطهای، کافینتها، مالیات بر ارزشافزودههای دریافتی و …)؛ افزایش تعداد اقساط پرداخت مالیات و در نهایت تعدیل حداکثری اینتاکد مشاغلِ خدماتیای که اقدام به خرید قطعه مینمایند (از جمله تعمیرات تلفن همراه، مکانیکی وسایل نقلیه و …) پیشنهادهای ارائه شده در این نامه است.
در این نامه در توضیح حذف عبارت «و فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری میشود» در جز (۱) بند الف و حذف جز (۳-۱-) بند الف، آمده: همه شرایط و ضوابط مندرج در بخشنامه باید واضح و بدون ابهام بوده و هرگونه محدودیت در استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰، باید برای مؤدیان واضح باشد تا آنها بدانند که به چه دلیل یا دلایلی، فرم تبصره برای آنها بارگذاری نشده است (نمونه این سلبِ حق غیرشفاف، در نظر گرفتنِ نصاب ۶۰۰ میلیون ریالی مالیات راجعبه عملکرد سال ۱۴۰۱ و عدم اعلام آن به مؤدی). تردیدی نیست که سازمان میتواند هرگونه قید و شرطی برای بهرهمندی مؤدیان از تبصره مذکور در نظر بگیرد لیکن معلومنبودنِ حدود و ثغور آن قید و شرط و عدم اعلام آن به مؤدیان، خلاف اصل شفافیت (مغایر بند الف ماده ۳ قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب ۲۹/۲/۱۳۸۷) و در تعارض آشکار با منشور حقوق مؤدیان مالیاتی است.
اتاق اصناف ایران همچنین در مورد پیشنهاد «عدم احتساب مالیات سابقه» توضیح داده شده است: مالیات پیشنهادی سازمان در فرم تبصره ماده ۱۰۰ طی سنوات گذشته، تابعی از میزان مالیاتِ قطعی مؤدی در سال عملکرد قبلیِ وی بود. با دسترسی سازمان به اطلاعات مستند درآمدی مؤدی (از جمله تراکنشهای کارتخوان، حسابهای بانکی تجاری، طرف دوم معامله در فهرست صورتمعاملات فصلی و …)، مالیات مؤدی بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط سازمان تعیین و به وی اعلام میشود. در چنین شرایطی استناد به مالیاتِ سابقه، بیمبنا و خلاف عدالت به نظر میرسد. این امر مخصوصاً در جایی که مالیات سال گذشته مؤدی تشخیصی بوده و مؤدی به آن اعتراض نموده است موجب میشود. وی از پذیرش مالیات پیشنهادی، منصرف گردد که این خود با فلسفه تبصره مغایر بوده و مؤدیانِ زیادی را امکان برخورداری از آن محروم مینماید. گرچه از احتساب مالیات سابقه در پیشنویسِ بخشنامه، ذکری به میان نیامده است لیکن حسب تجارب سالهای گذشته با توجه به اینکه ممکن است سازمان عملاً از مالیات سابقه بهعنوان حداقلی برای مالیات مقطوع استفاده نماید، اتاق اصناف ایران بر لزوم خودداری از این امر تأکید میورزد.
در این نامه درباره «لزوم اعلام نحوه محاسبه مالیات به مؤدی» نیز آمده است: بدیهی است حق هر مؤدی است که از نحوه محاسبه و تعیین مالیات خود آگاه باشد. این امر علاوهبر فراهم کردنِ امکان تصمیمگیری بهتر در خصوص استفاده یا عدم استفاده از فرم تبصره ماده (۱۰۰)، با فلسفه ماده (۲۳۷) قانون مالیات مستقیم نیز هماهنگ است. چنین موضوعی با مقطوع بودنِ مالیات اعلامی نیز در تعارض نبوده چه اینکه آنچه مالیاتِ موضوع تبصره ماده ۱۰۰ را تبدیل به مالیاتِ مقطوع میکند، نه اعلام کردن یا نکردنِ نحوه محاسبه، بلکه ناگزیر بودنِ مؤدی به موافقتِ یا عدم موافقتِ با آن و عدم امکانِ چانهزنی برای وی است. از این رو شایسته است عبارت «ضمن اعلام نحوه محاسبه مالیات به مؤدی» در جز (۲) بند (الف) بعد از عبارت «این دستورالعمل را تعیین» و قبل از «و مراتب را طی فرمی در درگاه» درج شود.
موضوع «پالایش تراکنشهای غیرمرتبط» (مشاغل واسطهای، کافینتها، مالیات بر ارزشافزودههای دریافتی و …) از دیگر پیشنهادات ارائه شده از سوی اتاق اصناف ایران در این نامه بود که در توضیح آن آمده است: در برخی از موارد مشاغلی چون نمایشگاهداران اتومبیل، مشاورین املاک، کافینتها و … وجوهی که مربوط به طرفین معامله است را از طریق ابزارهای پرداخت متعلق به خود دریافت کرده و سپس آن وجوه را عیناً استرداد کردهاند یا در بسیاری از موارد واحدهای صنفیِ مشمول مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتهای دریافتی را عیناً به سازمان امور مالیاتی پرداخت کردهاند. لیکن این مبالغ در ابزارهای پرداخت آنان بهعنوان فروش ثبت شده است. لازم است تدبیری اندیشیده شود که مبالغی از این نوع که جز درآمد مؤدی نبوده ولی از طریق پذیرندههای وی دریافت شده است، از مأخذ فروش وی کسر شود چرا که در غیر این صورت در غالب موارد، این مشاغل مشمول استفاده از تبصره نشده یا در صورت شمول، با توجه به مبالغ ثبتشده، مالیاتهای گزافی برای آنها تعیین میگردد. پیشنهاد میگردد، امکان اصلاح فروشِ ثبتشده در فرم تبصره برای مؤدیان وجود داشته باشد تا آنها قادر باشند به تشخیص خود، مبالغ غیرمرتبط با درآمد را از مأخذ فروش کسر کند.
همچنین درباره موضوع «افزایش تعداد اقساط پرداخت مالیات» در این پیشنهادها، آمده است: با توجه به اینکه بعضاً میزان مالیاتهای مقطوع پیشنهادی، رقم قابل توجهی است، پیشنهاد میگردد تعداد اقساط به ۱۰ قسط در ۱۰ ماه افزایش یابد؛ چه در غیر این صورت با توجه به رقم بالای مالیات پیشنهادی، بسیاری از کسبه که توانایی پرداخت مالیات در مدت محدود را ندارند، تمایلی به استفاده از فرم تبصره نداشته بلکه با ارسال اظهارنامه و سپس اعتراض به مالیاتهای تشخیصی، پرداخت مالیات را به مدتهای طولانی به تعویق میاندازند.
موضوع «تعدیل حداکثری اینتاکد مشاغلِ خدماتیای که اقدام به خرید قطعه میکنند» (از جمله تعمیرات تلفن همراه، مکانیکی وسایل نقلیه و …) از دیگر موارد پیشنهاد شده در این نامه بود که در این باره آمده: غالب مشاغل خدماتی از جمله تعمیرکنندگان تلفن همراه (و سایر صنوف مشابه)، در هنگام ارائه خدمت، اقدام به خرید قطعه و نصب آن در دستگاهِ مورد تعمیر میکنند؛ سپس قیمت مبلغ خریداریشده را همراه با اجرتِ کارِ انجامشده از مشتری دریافت میکنند. در چنین حالتی، صرفاً اجرت دریافتی، درآمد آنها محسوب میشود لیکن از آنجایی قیمت قطعات نصبشده نیز در ابزار پرداخت واحد صنفی ثبت میگردد، تمامی مبالغ بهعنوان فروش وی محسوب میشود. نتیجتاً با توجه به درصد بالای اینتاکد مشاغل خدماتی، قسمت عمدهای از این مبالغ ثبتشده، سود تلقی و مالیات متعلقه از این مأخذ از مؤدی مطالبه میشود. با توجه به شرایط مذکور، عملاً در برخی موارد مالیات واحدهای مذکور حتی از سود آنها نیز بالاتر میرود؛ از این جهت ضروری است در اینتاکدهای مشاغلی از این دست، تعدیل حداکثری صورت گرفته و در فرم تبصره ماده ۱۰۰ برای آنها اعمال شود؛ در غیر این صورت همه مشاغل خدماتیای که اقدام به خرید و نصب قطعه میکند، عملاً از فرصت ارسال فرم مذکور محروم گردیده و وارد فرایند پیچیده و بوروکراتیکِ محاسبه و اعتراض به مالیات میشوند.
اتاق اصناف ایران در این نامه میافزاید: موارد فوقالذکر، اهمِ موضوعاتی است که از نظر این اتاق لازم است در راستای حقوقِ مؤدیان مالیاتی، رعایت شفافیت و تضمین عدالت مالیاتی، در اصلاح نگارش نهایی بخشنامه مد نظر قرار گرفته و در عین حال مورد عملِ سازمان نیز قرار گیرد؛ بهعلاوه، جلوگیری از اختلال متعدد سامانه ارسال اظهارنامه (که خود موجب تکاپوی هرساله جهت تمدید مهلت ارسال اظهارنامه میشود) و خودداری از اضافهنمودنِ آیتمهای غیرقابل پیشبینی در محاسبه میزان فروش مؤدی (از جمله بهطور مثال حساب بانکی تجاری اعلامشده از سوی بانک مرکزی در سال گذشته) که با توجه به محدودیت زمان ارسال اظهارنامه امکان رایزنی و حذف آن در مراجع ذیصلاح وجود ندارد، از جمله مواردی است که توجه به آنها در اعلام مالیات مقطوع به مؤدی در قالب فرم موضوع تبصره ماده ۱۰۰ و اظهارنامه پیشفرض، ضروری است.
کد خبر 6099645 سمیه رسولی